tänään jostain syystä haukotuttaa koko ajan.

Olen jäänyt totaalijumiin vauvakuumeeseen - joka nyt, Pikkusiskon parannettua sen - kanavoituu kissanpennuista haaveilemisena. Jokakeväinen riesa näemmä, ja pahenevaa laatua. Epäilen, että tänä keväänä jo jotain asialle tapahtuu: olen saanut sekä herraHakkaraisen että lapset mukaan tautiini. Niin että pieni punainen poikakisu - tervetuloa meille!
(rotukissat ovat muuten tolkuttoman hintaisia!)

Juttelin eilen pitkät tovit tyttöjen päiväkotitätien kanssa: Pikkusisko on päiväkodissakin niin oma itsensä. Söpö tietysti ja ihana, kaikkien lellikki. Mutta myös melkoinen junttura. Täti kertoi ruokapöytätapahtumista: Pikkusisko oli ruvennut ruokailussa leikkimään lautasliinallaan. Asianmukaisesti häntä oli kielletty. Typykkä oli katsonut tätiä suoraan silmiin ja jatkanut leikkimistä, ottanut kasvoilleen ilmeensä (minä kutsuisin sitä umpimieliseksi). Täti sanoi, että sormi kerrallaan oli pikkunyrkistä kaivettu liinaa pois, oikealle paikalleen.
Sen jälkeen leikki oli jatkunut ruokavälineillä - samoin seurauksin.
Kotona iltapuuhissa tähän asti on riittänyt uhkaukseksi se, ettei saakaan nukkua isojen kanssa, niin kuin isot nukkuvat, vaan joutuu vauvana äidin ja isän huoneeseen. Viimeiset pari päivää typykkä on uhonnut: "vie vaan mut pois!" (ja minä kuulen korvissani lisäksi: entäs sitten, ei se mun napaa kaiva!). Uhoa säestää aina se ilme, junttura.
Perun kaikki aikaisemmat mahdolliset puheeni isompien lasten "hankaluudesta". Se on ollut vain silkkaa alkuverryttelyä.
Se on vielä hauskaa, vielä riittää huumori - mutta kauanko?
Pahinta ei ole raivoaminen ja kiukuttelu, ei edes se jatkuva ei-ei-ei. Pahinta ilman muuta on kylmäpäinen juntturailme: tee mulle mitäs tykkäät, mä en välitä! Se jos mikä tekee äidin avuttomaksi.

Radiossa höpötellään ystävänpäivästä.
Niin että hyvää ystävänpäivää kaikille!

Illalla kokoontuu herrakerho, lietson itseäni jo valmiiksi. Se on varsinainen äijien neulepiiri, todellinen ompelukerho. Yksinkertaisimpaankin asiaan saadaan tuhrattua aikaa hyvä tovi, ja väliin pitää käsitellä kaikenmaailman ottelutulokset, kalansaaliit, potenssiongelmat ja menestyminen rahapeleissä.