Pikkusisko halasi tarhantädit eilen ja totesi porttia sulkiessaan: "tää on mun elämän paras päivä".
Pienestä tarhalaisesta kasvaa kesän aikana iso eskarilainen.
Ja viulisti.
Vastoin kaikkia pyhiä periaatteitani.

Minun oma pikkusiskoni sai vakiviran muusikkona ja siitä huumaantuneena hän lupasi (vastoin kaikkia pyhiä periaatteitaan) ryhtyä viulunsoitonopeksi Pikkusiskolle, joka on pitkin talvea puoliääneen ja kaihoisasti haaveillut musiikkiharrastuksesta.
Järmäsin minun omalle pikkusiskolleni vähän asiasta, mutta lupasin että olemme tottelevaisia ja syksyllä etsimme jonkun ihan oikean soitonopen Pikkusiskolle.
Pikkusiskolle pidin kovat puhuttelut ja annoin ukaasit harjoittelusta ja vaikka mistä. "Onpahan jotain tekemistä", totesi typykkä tyynesti.
Olen läpi herkän ja hauraan murrosikäni elänyt aloittelevan viulistin kanssa.
Kriih ja krääh.
Niin ylpeä kuin siskostani olenkaan, hänen saavutuksistaan ja taidoistaan: tiedän että hänellä on henkistä kanttia tuhannesti enemmän kuin minulla ja sormissaan sellaista voimaa jota minulla ei koskaan tule olemaankaan - en silti, tai ehkä juuri siksi - ole varma haluanko sitä samaa lapsilleni.

Lasten harrastuksissa olen vetänyt tiukkaa linjaa: jää- ja hevosurheiluun eivät riitä finanssit, musiikkialalla henkiset ja taloudelliset panostukset ovat nekin melkein liian isoja. Muuten ovat saaneet kokeilla kaikkea haluamaansa.
Nyt peräännyn korviani säälien kahden tahtonaisen edessä.
Viulu soikoon!

*

Isoilla jatkuu koulua vielä hetken, minulla töitä vielä senkin jälkeen. Ruksailin eilen lomalistaani, syksylle näyttäisi jäävän muutama vuosilomapäivä ja ylituntejakin.
Pientä ketutusta lomien suhteen: uusi työntekijä väitti, että hänelle on kertynyt kaksikymmentäseitsemän lomapäivää. Miten voi olla? 
Vaikka olisi millaisilla ehdoilla, vaikka saisi sen kaksi-ja-puoli päivää kuukaudessa, ei millään ole vajaassa vuodessa voinut kertyä noin montaa lomapäivää. Hän väitti tietävänsä, koska on ollut vuokratyöfirmassa töissä.
UPM puolestaan näkyi laskeneen lomapäivänsä ilman lauantaita. Epistä!
Ja jos vanhat merkit paikkansa pitävät, ei herrakerho puutu lomalaskureihin tänäkään vuonna tämän enempää.

*