Juuri kun meinasin vajota ekoahdistukseen, sain kirjastosta uutta luettavaa. Nyt työn alla: Elämä järjestykseen ilman rahtuakaan itsekuria. "Elämä järjestykseen ilman rahtuakaan itsekuria ei kannusta elintaparemonttiin. Päinvastoin tavoite on, että et muuta elämässäsi mitään, mutta tunnet olosi paremmaksi. Roikkuvien hommien välttely saattaa merkitä, ettei aika ole kypsä niiden hoitamiseen. Tai sitten ne eivät ole oikeasti tärkeitä. Jos et ymmärrä, miksi lakanat pitäisi silittää, älä silitä niitä! Pakolliset hommat on hoidettava, mutta sitten ollaan kuin ellun kanat."
Loistava!
Ehtii sitä huomennakin.
Vihdoinkin saan selityksen ja oikeutuksen sille, mitä olen: lobo (lifestyle of bad organisation), ja harjoitan prokrastinaatiota (=pakoilua/vitkastelua)
(kuten esim. kirjoittelen blogiin ja olen pitävinäni kahvitaukoa, vaikka todellisuudessa minulla ei ole kahvitaukoa ja  minun pitäisi oikeastaan laatia syvällinen terveyskasvatussuunnitelma) (kyllä minä ihan oikeasti tein sitä jo monta lausetta)
Olen epäillyt, että minulla on add tai adhd tai joku muu keskittymisjuttu, tai että olen laiska ja saamaton vain silkkaa itsekurittomuuttani, mutta tälle kaikelle onkin olemassa ihan oikea nimi!
Eikä minun tarvitse enää ikinä murehtia sitä, että inhoan lakanoiden silittämistä. (saati sitten silitellä niitä) (äiti, älä lue tätä!) Eikä minun tarvitse muuttua itsekurilliseksi.
Mikä huumaava vapauden tunne!

*

Meinasi tulla kiire tänä aamuna. Syytän itseäni siitä, että aloitin aamun laulamalla.
Jostain syystä puuroa keitellessäni toivottelin lapsille hyvän huomenen tilalla "taas on uusi päivä" - ja siitä nousi mieleeni laulu, jossa todetaan: "taas on uusi päivä alkanut". En tietenkään muistanut tavuakaan pidemmälle, mutta hoilotin sitä pitkin ja poikin ja jostain syystä se sai minut uskomaan, että meillä on a)hauskaa b)aikaa rajattomasti. Päätin kuulustella englannin sanoja Isoveljeltä, mikä johti entistä suurempaan aikapoimuun.
No, aikaa ei ollut rajattomasti, mutta oli meillä sentään suhteellisen hauskaa.

*

Kaiken tämän jälkeen palaan jälleen työnpakoiluun.