kimuleita on viime päivinä vaivannut vimmattu eläinkuume.
Se tosiasia että taloudessamme loisii kaksi kissaa on olankohautuksella sivuutettava pieni epämukavuus. Tytöt potevat kroonista kissa- ja koirakuumetta. Mutta myös muutamat muut vaihtoehdot on nostettu perheparlamentin käsittelyyn.

Isosisko (erittäin myöhään eräänä iltana): "äiti, mä haluaisin hevosen"
minä (vielä järkevään sävyyn): "mihin me se laitettais?"
Isosisko: "parvekkeelle"
minä: "niin että mä sitten aamulla ensimmäiseks astun hevonkakkaan vai?"
Isosisko: "tai sitten mä haluun kengurun"
minä: "eli ensin aamulla mä astun hevonkakkaan ja sen jälkeen kenguru loikkii mun päälle? Ei kiitos!"

*

Tytöt yhdessä: "me voitais ottaa tänne vaikka kultakala. Sit jos noi (=aikuiset) ei huomaa, me voidaan ottaa jotain isompaa"
minä: "eli jos me ei huomata kultakalaa, te tuotte tänne norsulauman...?"

*

Pikkusisko: "onks hamsterit kalliita?"
minä: "ei kai. Mutta tiesiksä että ne on yöeläimiä. Kun sä haluaisit leikkiä, se vaan nukkuu ja kun sä haluaisit nukkua se leikkii"
Pikkusisko:"niin mut eksä muista niitä kun me nähtiin kun tappeli eläinkaupassa?"
minä: "se tais olla marsu"
Pikkusisko: "onks marsut kalliita?"
Pikkusisko: "voiksmä ottaa molemmat? Hamsterin JA marsun?"
Isosisko: "mä otan mustan pupun. Sen nimi on Linda"

*

Tytöt yhdessä: "miksei meille koskaan tule koiraa?"
minä: "ettekste oo huomannu että meille on tullut Brutuksen kaveriksi toinen koira? Lulla?"
tytöt: "TÄH?"
minä: "no ettekste nyt muista, meillä on se Brutus" (minun ja hraHakkaraisen salainen yhteinen mielikuvituskoira, rodultaan chihuahua) "me otettiin sille just kaveri, sen nimi on Lulla" (Lulla on irlanninsusikoira. Brutus on IPO-koulutettu, Lulla on ihan pelkkä kotikoira vaan) (Lullan ainoa erityistaito on nukkua sängyssä selällään)

*

Lapset tänä aamuna: "äiti, me voitais ottaa tänne sinivalas"
minä: "??"
lapset selittävät monipolvisen yksityiskohtaisen suunnitelman, jossa lattia sahataan pois että saadaan valaalle uimatila, ja jossa me asumme jossain muualla ja kalastamme sinivalaalle krillejä ruuaksi.
minä: "mitä te luulette että alakerran naapurit sanoo, jos me kerrotaan että teidän kodista muuten tulee meidän sinivalasakvaario?" "eikö sitä paitsi olis helpompi muuttaa jollekin saarelle valasalueelle?" "paitsi että mistä me saatais rahaa niiden valaiden elättämiseen?"
Isoveli: "me voitais järjestää valasretkiä"

*

Asia on siis sitä myöden selvä. Marsun, hamsterin ja pupun lisäksi meille tulee hevonen, kenguru ja sinivalas.

Odotan mielenkiinnolla kumpi ehtii ovellemme ensin: lastensuojeluviranomainen (lapselle ei varmastikaan ole hyväksi jakaa sänkyään sinivalaan kanssa) vaiko eläinsuojeluvalvoja (saako sinivalasta pitää kerrostalossa?)